“Bloggen, dat is zo’n beetje schrijven zeker?” Klopt tot op zekere hoogte, het is inderdaad schrijven, alleen niet zo’n klein beetje. Het is op regelmatige tijdstippen teksten schrijven voor je website met nieuws- of informatieve waarde voor de bezoekers ervan.

 

Het nut van bloggen

Een blog op je website is zonder enige twijfel nuttig voor SEO. Voluit is dat Search Engine Optimization of in mensentaal het googleproof maken van je site. Want zeg nu zelf, het doel van je onderneming is scoren, toch? Zoveel mogelijk (potentiële) klanten bereiken. En daarvoor moet je hen iets bieden dat de moeite loont, zoals mooie, duurzame verhalen of interessante nieuwtjes.

 

Hoe bloggen als bedrijf?

Bedoeling is je website levend te houden, dat doe je door regelmatig nieuwe content te voorzien. Eenmalig een blog schrijven voor je site heeft dus weinig zin. Zorg dat er maandelijks of ten minste op kwartaalbasis een update verschijnt voor een optimaal resultaat. Wissel actuele onderwerpen af met evergreen content. Dit laatste staat voor onderwerpen met lange houdbaarheidsdatum. Denk maar aan FAQ, geschiedenis of handleidingen.

 

Hierover kan je als bedrijf zoal bloggen:

  • interview met een specialist in het vak
  • achtergrondinformatie
  • handige tips & tricks
  • nieuwe producten of diensten
  • trends

 

The extra (s)mile

Ok, de blog is klaar, de kous is af. Dat dacht je maar. Je wil toch zoveel mogelijk lezers bereiken, niet? Maak een passende social post als teaser voor je nieuwe blog en link vanuit je sociale media kanalen door naar je website. Zo genereer je meer verkeer op je site.

Vergeet ook niet de juiste visuals te voorzien, want hoe je het draait of keert, afbeeldingen trekken de aandacht.

 

Zelf aan de slag of hulp inroepen van een professional?

Interne collega’s beginnen meestal enthousiast te bloggen, want iets nieuws is altijd leuk natuurlijk. Helaas zie je dat enthousiasme na verloop van tijd vaak wegebben. Originele onderwerpen zoeken of creatief uit de hoek komen, gaat dan steeds moeizamer. Resultaat: de blog- of nieuwspagina van je website bloeit langzaam dood… Gemiste kans.

Een gespecialiseerde copywriter kan ervoor zorgen dat je op geregelde tijdstippen een blog online krijgt die consistent de stijl en tone of voice van je onderneming volgt. Een gespecialiseerde professional kent bovendien de SEO-spelregels om je bedrijf hoger te doen scoren bij zoekmachines. Want aan het eind van het verhaal is het doel uiteraard verkopen, dat spreekt voor zich.

 

Meer weten over bloggen voor bedrijven? Get in touch.