Een deep-dive in de duurzaamheidsverslagen van Smulders. Eerlijkheid en transparantie werkt.
Al sinds 2019 schrijft KDV – Language & More duurzaamheidsverslagen voor Smulders. Een jaarlijks rapport is namelijk dé ideale manier om uitgebreid en transparant te beschrijven hoe je als onderneming bijdraagt aan een duurzame toekomst. Door eerlijk te zijn en niet enkel succesverhalen te vermelden, bouw je als bedrijf aan een toenemende credibiliteit. Hier jaarlijks over rapporteren is bovendien een goede strategie om progressie weer te geven.
Hoewel Smulders vijf jaar geleden uit eigen initiatief met deze duurzaamheidsverslagen begon, zal Europa het ons vanaf volgend jaar verplichten. Dat komt door de nieuwe CSRD-richtlijnen, wat staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive. Deze regelgeving verplicht Europese ondernemeningen om een transparant duurzaamheidsverslag op te stellen, iets wat ze bij Smulders dus al enkele jaren onder de knie hebben.
Ieder jaar wijdt Smulders een deel van het duurzaamheidsverslag aan een emissie-evaluatie van dat jaar. Enkele grafieken laten zien hoe de CO2-uitsoot van Smulders fluctueren. Hoewel dit voor klanten niet altijd positief klinkt, is het bedrijf wel eerlijk. Smulders grijpt op deze manier de kans om verantwoording af te leggen, toe te lichten vanwaar deze toenames komen en te duiden hoe ze dit in de volgende jaren beter gaan doen. Daarnaast is er van elk verslag een engelstalige versie om zo een groter publiek aan te spreken.
3 tips & tricks
1. Gebruik meetbare resultaten
De communicatie van concrete cijfers, data en doelstellingen maakt duurzaamheid tastbaar en overtuigend. Gebruik hierbij eenvoudige infographics om de impact van je acties te laten zien. Wees hierbij altijd eerlijk en transparant, greenwashing is pas echt een no go!
2. Betrek stakeholders actief
Door medewerkers en partners te betrekken, creëer je draagvlak en verhoog je de impact. Smulders doet dat door medewerkers aan te moedigen om duurzame ideeën in te dienen via hun twee duurzaamheidsambassadeaurs. Daarnaast organiseren ze bewustwordingsacties zoals de Awareness Week: een week waar werknemers de kans krijgen om diverse opleidingen te volgen over relevante thema’s zoals veiligheid en ergonomie op de werkvloer. Een goede manier om een duurzaam team op te bouwen.
3. Storytelling
Lezers onthouden verhalen beter dan droge feiten én worden hierdoor sneller geïnspireerd. Door menselijke elementen in beeld te brengen creëer je meer betrokkenheid. Laat bijvoorbeeld eens een medewerker aan het woord en laat de beste quotes naar voren springen.
Wil je ook transparant en geloofwaardig rapporteren over duurzaamheid? Bel of mail ons en we creëren samen een sterk duurzaamheidsverslag.